Reünie van jonge vijftigers OBS ‘De Bongerd’ Terwolde

Terwolde- Ze waren klasgenootjes tijdens de lagere schooltijd en daar kijken ze met heel veel plezier op terug. Het was zó leuk, dat iedereen spontaan ‘ja’ zei op de vraag om elkaar na tientallen jaren weer te zien en te spreken. Door Jos Bosch

Ze zijn vijftig of de verjaardag is aanstaande, maar het is mede aanleiding voor een vijftal enthousiastelingen om een reünie te organiseren voor hun lagere schoolklas. Maar liefst 27 oud-klasgenoten en drie leerkrachten kwamen afgelopen zaterdag 8 juni bij elkaar om terug te blikken op de jaren van toen.

Jarenlang trokken de jonge Terwoldenaren met elkaar op tijdens die zo belangrijke periode in het leven: de basisschool. Je leert er rekenen, tekenen en schrijven maar het gaat ook over vriendjes en vriendinnetjes, verjaardagsfeestjes en schoolkamp. Hoe was dat leven van toen, wat weet je er nog van en hoe gaat het nu? De uitnodiging om er een stukje over te schrijven werd door ons vertaald in een dik kwartiertje Koos Postema’s ‘Klasgenoten.’

Frizzle Sizzle, Maywood, Doe maar??

Dat was muziek uit die tijd, maar ook Shakin’ Stevens en Michael Jackson. “We deden samen Maywood tijdens de playbackshow!” “Toen had je ook Madonna en Doe maar? Was dat ook in die tijd?” Tja, die playbackshow van Terwolde, jaarlijks succesnummer tijdens het kermisweekend en bij de vraag wie daaraan heeft meegedaan, gaan vrijwel alle handen in de lucht.

‘Ik heb een droombaan’

Op de vraag wie dát kan zeggen, gaan wederom veel handen omhoog. ‘Meester’ Dik van Amerongen trapt ‘m af. Hij is samen met zijn oud-collega’s juf Wendelyn Leusken en juf Marga van Feggelen aanwezig voor de mooie herinneringen én zijn droombaan. Dik: “Ik ben heel bewust het onderwijs ingegaan en daarvoor heb ik een universitaire studie afgewezen omdat ik naar de kweekschool wilde.” Hij krijgt spontaan een groot applaus uit de groep, ze waren blij met hem als meester voor de klas.

En op de vraag wie is geworden dat die wilde zijn er ook best een aantal klasgenoten die dat bevestigen. Engineer, leerkracht of politieagent en zorgmedewerker of vrachtwagenchauffeur en dat laatste is vooral leuk omdat het juist een van de dames is die voor dat beroep koos.

En als je de wereld van nu zou kunnen veranderen?

“Geen oorlogen meer, iedereen wat liever voor elkaar, vooral respect.” De groep merkt op dat zowel jong en oud veel minder respect voor elkaar hebben. Dat ligt misschien ook wel aan de (social) media en niemand die je ziet, lekker veilig commentaar leveren op de wereld.

Wat is het leukste dat je als leerkracht is bijgebleven?

Specifiek van één klas weten de meester en juffen het niet meer zo goed. Juf Marga: “Ik heb een fantastische tijd gehad op De Bongerd, heb er 40 jaar gewerkt. Het leuke van deze groep is dat ik ook een aantal kinderen van hun weer in de klas had.” Juf Wendelyn vult aan: “We hebben vreselijk veel lol gehad met Vossenjachten en we waren een beetje recalcitrant.”

Moskou aan de IJssel

Juf Wendelyn vervolgt haar relaas en legt uit dat Terwolde toen een beetje werd beschouwd als Moskou aan de IJssel. Dus naast het verkleden voor het spel kleurden zij en Marga de haren oranje. Wendelyn: “Ze (de inwoners van Terwolde – red.) wilden niet zoveel van het Koningshuis weten en wij wel!” Marga: “We gingen de kinderen ook het volkslied aanleren. De kinderen moesten dan ook staan tijdens het zingen.” De ‘kinderen’ van toen knikken bevestigend en kunnen het zich nog goed herinneren. Het Wilhelmus dus, niet alle coupletten.

De slimste van de klas

Tja, dán is het de vraag hoe je het uitlegt. Maar wanneer we het houden bij de kinderen die goed konden leren, zijn er toch nog wel wat slimmeriken. Het onderscheid bleek na de lagere school vooral in de schoolkeuze; de slimste mensen gingen dan naar Deventer.

En wie is gelukkig met zijn/haar leven?

Bijna iedereen steekt de hand op, wat een tevreden klas! Maar wat maakt dan dat geluk? Gezondheid vooral, de leeftijd en rust, al denkt niet iedereen daar zo over. Er is een bepaalde tevredenheid en er is ook minder zin in het gerace door het leven.

Als ik de lagere schooltijd over kon doen, dan …

“Beter m’n best doen!” “Eerder Ritalin willen hebben, ha, ha, ha!” “We hebben gewoon een hele fijne schooltijd gehad!” “De school, het dorp, de tijd van toen, onbezorgd en minder hectisch.” “Geen telefoon die je de hele dag stoort en je kon van alles uitvreten zonder dat het op internet stond.”

Wat was vroeger de kunst van goed onderwijs?

Die vraag is niet alleen voor de meester en juffen van toen en er volgen veel reacties. “Luisteren naar iedereen, aandacht, kinderen motiveren en stimuleren, plezier hebben.” De leerkrachten vinden het vooral belangrijk dat je op het juiste moment de knop om moet kunnen zetten. Wanneer heb je plezier en op welk moment moet je ook weer serieus zijn.

En terwijl de groep samenkomt voor een nieuwe klasfoto, wordt er nog even flink geteld bij de vraag hoeveel kinderen de groep ‘samen’ heeft. De teller blijft hangen bij het bijna magische getal van vijftig, want het zijn er 49.

De groepsfoto van nu:

Foto van boven links naar rechts:

Herman van Veen, Henriette van de Beek, Judith Scholtens, Arjan Zweers, Jos Nieuwenhuis, Jeroen Rutgers, Peter Bruin, Gunther Braamkolk, Herold Nales.

2e rij vanaf links:

Jeffrey Wassink, Gerja Roskam, Renate Bos, Paulien Smit, Brenda Modderman, Esther Kluin, juf Wendelyn Leusken, Marjan Ensink.

3e rij vanaf links:

Meester Dik van Amerongen, Wilfred Thijssen, Linda Kamphuis, Anibal Rieks, Dora Schellen, Wilma van Werven, juf Marga van Feggelen.

4e rij vanaf links:

Marjolein Sijbrand, Teunis Schellen en Mark Lubberts.

woensdag 12 juni 2024

Deel dit bericht